I'm not in London anymore bitch!

Eftersom jag personligen är väldigt berest (sk världsvan?) människa så vet jag verkligen hur svårt det kan vara att sålla ut de bra hotellen/transporterna/flygbolagen etc. från det dåliga. Därför har jag tänkt att blogga lite om mina erfarenheter så kanske man bli fram googlad då och då? Vem vet.. Här är i alla fall min superguide till London, ingen objektivitet direkt bara personlighet rakt igenom. Så njut av att få din storstadsupplevelse serverad på silverfat!

* Flygresan, här använde jag och Olivia oss av mina SAS-poäng och lyckades få biljetterna gratis. Det vill säga att vi endast betalade (skatt)  900 :- per person för en t/r till Heathrow, kostar 2000 kr vid fullt pris har jag för mig. Har man chansen åker man givetvis hellre med ett bolag som SAS, men annars funkar väll bolag som RyanAir - fast jag har inte åkt någt sådant och vet uppriktigt inte.

- Mina tankar efteråt: SAS =  alltid lika bra, mycket smidigt med smsincheckning/bagagedrop. Ingen kö, inga större förseningar.
 
* Hotellet, här använde vi oss av Coops Hotellpremie - min pappa är allt bra generös han. Då betalade vi först en bokningsavgift på några hundra för att sedan betala resten vid utcheckning. Tre nätter i ett hotell nära Paddington Station/Hyde Park, gångavstånd till Oxford Street kostade totalt 249 £. Helt okej!

- Mina tankar efteråt: Jätte-bra läge till Oxford St, många små restauranger/caféer/gatukök runt om hotellet för middag och lunch. Fräscht rum, mysigt med balkong, bra med hiss - overall bra! Det enda jag stör mig på är att de reserverade hela beloppet på mitt kreditkort och det betydde att jag inte kunde desponera det alls, dock hade jag cash sen innan vilket var bra/tur.

* Transfer från flygplatsen, här var vi lite i valet och kvalet. Heathrow Express går på runt 350 kronor per person/t&r. Lite saftigt tyckte vi och köpte biljetter på Boxoffice för att använda oss av tunnelbanan för att åka Heathrow/Paddington stn. För 200 SEK (+ 50 för "frakt"), kanske inte så mycket billigare än att köpa på plats men skönt att ha biljetterna direkt på flygplatsen och inte behöva krångla med pengar och köer.

- Mina tankar efteråt: Det här var det billigaste men också det mest krävande sättet att ta sig. Kanske hade vi tagit Heathrow Connect (ett tåg visade det sig som inte är lika dyrt som Express) om vi vetat om det. Men har man ork, koll och tid så fungerar tunnelbanan som transportmedel långa resor. Lokala, korta resor rekommenderar jag det inte - se nedan!

* Shoppingplaner, eftersom att shoppingen var orsak nummer ett att åka till London så var det här en ganska stor diskussion mellan oss men vi kom fram till att köra på Oxford St. Vi hade bland annat listat PRIMARK, Accessorize, Topshop, Superdrug, Urban Outfitters etcetera. Alla gamla godingar helt enkelt! 

- Mina tankar efteråt: Okej, här blev det inte riktigt som vi tänkt oss.. Vi bodde nämligen på Hyde-Park-sidan av Oxford St och där ligger Primark och Superdrug närmast. Lite längre fram ligger New Look och Accessorize. Vilket var vad vi besökte, i ett nötskal. Sedan så skulle Olivia och jag ta en genväg i regnet och ramlade in på ett M&S. Men Primark.. Det kunde i alla fall inte vi få nog av, allt snack (som jag googlade fram) om att det var omöjligt att ta sig fram om man gick dit kvällstid/på helgen är skitsnack. Det var möjligen mer städat på förmiddagarna men inte mindre folk. Men vi var där varje dag (inklusive två timmar innan stängning på söndag vilket var okej) och hittade alltid något nytt. Värt flera besök.

* Turistplaner, jag var lite anti detta i början men efter mycket om och men så bestämde vi oss för att försöka oss på hela hopon/hopoff konceptet som kostar lite över tjugan.

- Mina tankar efteråt: Vi pallade helt enkelt inte och det enda vi i princip gjorde som var lite turistigt var att vi gick i mellan hotellet och Oxford St. varje dag. Så vi såg i alla fall två gamla kyrkor, fina hus och Marble Arch (eller den där stora vita grejen som Olivia så fint uttryckte sig). Här tänkte jag också inflika att det absolut bästa transportmedlet i London är bussen. Då vet du var du befinner dig, det är fräscht och kostar 3,80 £ för ett daypass. Inte som tex tunnelbanan som kostar skjortan, är rörig och ganska bakteriefylld - kändes det som.



Så där. Punkt för punkt, allt jag kan ge. Nu är resten upp till er!


Kommentarer
Postat av: MizthaNguyen

Hejsan! Jag och min kompis har gjort en dansvideo och skulle uppskatta ifall ni kunde ta er en titt :)

ifall ni tycker om den kan ni gärna länka den!



ha en fortsatt trevlig kväll :)

2009-11-15 @ 23:10:45
URL: http://mizthanguyen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0