Windowshopping

Jag sitter här och läser Damernas Paradis som utspelar sig i Paris av Émile Zola och jag vill bara dela med mig av något som kanske är den vackraste text jag någonsin läst:

"Det fanns där, i fria luften på gatan, på själfva trottoaren, en lavin av godtköpsvaror, frestelserna i dörren, tillfälligheterna, som lockade de förbigående att stanna och bli kunder. Det började högt upp, ylle- och klädesstycken, merino, cheviot, och flanell hängde ned från mellanvåningen, vajande som fanor och med de neutrala färgtonerna, skiffergrått, marinblått, olivgrönt, stickande af mot etiketterna hvita lappar. Bredvid, på hvardera sidan om tröskeln hängde smala remsor af pälsverk till klänningsgarnityr, ekorryggarna med sin fina askgrå färg, svanbukarna med sin hvita snö, kaninskinnen, som skulle föreställa hermelin och mård. Nedanför i lådor eller på bord, midt bland en hög af stuvar, en öfversvämmande flod av stickade varor, som såldes för en spottstyfver, vantar och stickade yllehalsdukar, teatermössor, västar, en hel exposition af vintervaror i brokiga, spräckliga, randiga färger, här och där omväxlande med det grannaste blodrödt."



Tyckte att en klassisk bild på fönstershopping passade bra som illustration, Audrey Hepburn i Breakfast at Tiffany's!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0